26 November 2020, 1 dag voor Black Friday 2020 en 258 dagen sinds 23 Maart 2020. De dag dat Nederland in lockdown ging. Inmiddels zijn we niet anders meer gewend dan dat thuiswerken het nieuwe normaal is en verlangen we terug naar tijden waarin we met collega’s bij het koffiezetapparaat stonden. Veel bedrijven moesten groeiplannen bijstellen en ook in 2021 lijkt Covid-19 daar nog impact op te maken. Met Decent organiseerden we daarom een intervisie om met 30 CMO’s, Director Marketing/Digital en of E-commerce. In deze intervisie bespraken we de afgelopen periode en keken we vooruit.
Vragen die in de intervisie naar voren kwamen;
- Wat zijn do’s en dont’s voor het aannemen van mensen, ontwikkelen en gemotiveerd houden van mensen en behouden van talent;
- Insourcing versus outsourcing van capabilities, wat levert het op?
- Wat heeft Covid-19 gedaan qua digitalisering en kanaal inzet?
Welke rol heeft people gehad in een organisatie tijdens Covid-19?
“Wat zijn do’s en dont’s voor het aannemen van mensen, ontwikkelen en gemotiveerd houden van mensen en behouden van talent tijdens Covid-19?”
Ook tijdens Covid-19 is gebleken dat de meest waardevolle asset van een bedrijf nog steeds het menselijk kapitaal is. Het thuiswerken vergt veel van de medewerker, maar ook van de leidinggevende. Volgens Frans van Houten, CEO bij Philips, heeft Covid-19 een grote impact op de creativiteit van marketeers volgens dit artikel. De aanwezigen gaven aan dat menselijke interactie nog belangrijker is geworden. Een medewerker die zich niet gezien en of gehoord voelt in deze periode zal minder productief zijn. Er zijn heel veel tools om medewerkers productief te laten functioneren, denk daarbij aan Peakon, Miro en Jira. Om de productiviteit te verhogen is creativiteit een belangrijk thema. Wat minstens daarin net zo belangrijk is zijn creatieve momenten voor medewerkers om met elkaar te sparren. Wandelrondjes hebben inmiddels de “bila” vervangen, waarbij het bespreken van de persoonlijke omstandigheden een groot onderdeel is. Wil je medewerkers in deze tijd gemotiveerd houden, zorg dan vooral voor interactie waarbij je elkaar beter leert kennen in de diepte en er afwisseling is met de dagelijkse werkzaamheden. Geef medewerkers daarbij voldoende gelegenheid voor nieuwe projecten en kansen om zichzelf te ontwikkelen. De millennial generatie heeft hele andere behoeften zo schreef/blogde Paul de Schipper een tijdje geleden. Het onboarden van mensen in deze tijd is een flinke uitdaging en behoorlijk intensief. Hier zijn nog 5 tips vanuit Deloitte die er een uitgebreid onderzoek naar deden.
Welke organisaties hadden hier meer of minder last van?
Waar de corona crisis voor sommige bedrijven flink voor roet in het eten zorgde, waren er andere die hier juist van profiteerden. In dit korte overzicht van kwamen we bekende namen tegen (o.a. Squla waar Caroline Henneman head of marketing is, maar ook Dave Shoemack van VanMoof) die wel groeiden. Een trend die te zien was dat learning, streaming en subscription bedrijven het minst last hadden van de crisis. Kortom, wie durft aankomend jaar een nieuw businessmodel te ontwikkelen en daardoor zichzelf te onderscheiden. Het CBS maakte overigen een mooi overzicht voor de cijfer liefhebbers onder ons. Hierin kan je lezen welke arbeidsmarkten hier handig op in speelden. In tegenstelling tot mijn vorige blog van bijna een half jaar geleden is de trend van zelfstandigen en nieuwe bedrijven nog steeds neerwaarts. Waarbij bedrijven eerder naar personality & competence kijken is de derde factor liability alleen nog maar groter geworden. De KVK laat duidelijk zien dat bepaalde arbeidsmarkten inmiddels aantrekken en digitaal daar een belangrijk onderdeel van is. Veel bedrijven hebben ingezien dat hun fysieke verdienmodel een grote liability kan zijn. Bedrijven als Fit for Free lanceerden bijvoorbeeld een app met een gepersonaliseerde trainer om zo toch klanten te kunnen behouden. In deze tijd leek retentie een nog belangrijker vraagstuk te worden dan acquisitie om te kunnen groeien. Immers, de kosten per acquisitie worden hoger naarmate er meer spelers komen. Essent waar Karlien Wolters werkt, heeft inmiddels een mooi programma ontwikkeld om daarmee klanten aan zich te binden. Shopify zocht in ieder geval een paar mooie loyaliteitsprogramma’s op. De deelnemers uit de intervisie (zie hier voor de aanwezigen) verwachten dat volgend jaar groei weer uit acquisitie zal komen, maar loyalty minstens net zo belangrijk blijft.
Welke ontwikkelingen zullen in 2021 waarschijnlijk spelen?
“Uiteraard blijft het koffiedik kijken met wat in 2021 belangrijke ontwikkelingen en thema’s zullen zijn.” We vroegen de aanwezigen om een klein kijkje in de keuken wat volgend jaar focuspunten zouden gaan zijn:
- Performance management blijft op verschillende kanalen een rol spelen: Attributie is inmiddels zover ontwikkeld dat er eigen modellen ontwikkeld worden. Eigen attributie modellen zorgen voor meer flexibiliteit en een hogere mate van conversie inzicht. Daarnaast begint connect televisie en radio meer te leven omdat je hiermee je data verrijkt. Het verrijken van data zorgt ervoor dat de mogelijkheden qua personalisatie naar een volgend niveau ontwikkelen. Dit speelt met name voor loyalty een belangrijke rol, maar hier straks meer over. Naast de ontwikkeling van kanalen speelt insourcing bij veel partijen nog steeds een rol. Naast het insourcen van performance worden inmiddels ook creatives meer geinsourced. Uit praktijk blijkt namelijk dat het insourcen voornamelijk goed werkt wanneer mensen de filosofie van het bedrijf goed kennen en er persoonlijk betrokken bij zijn. “Het product/dienst moet echt geleefd worden als iemand dit goed wil vermarkten.” Wellicht nog goed om te vermelden is dat growth hacking/marketing een leuk begrip is, maar dit niet de generatie marketeers is die we nodig hebben. Zij hebben veel verstand van kliks, maar minder van marketing. Hierdoor ontstaat er steeds meer een PI-shaped marketing profiel (opvolger van T-shaped profiel);
- Retentie lijkt de grootste potentie te hebben voor veel bedrijven, maar dit hangt af van hoe zij digitaal ook een merk weten te positioneren. Je online presence is een andere dan je offline presence. Customer care lijkt daarin een steeds belangrijkere rol te gaan krijgen;
- Nieuwe verdienmodellen in de vorm van freemiums en subscriptions zullen zorgen voor nieuwe inkomsten stromingen. De verwachting is wel dat dit meer te zien zal zijn bij kleine/middelgrote organisaties dan grote corporates vanwege de afstemming in de rest van de operatie.
We hopen dat je veel plezier hebt gehad bij het lezen van deze blog. In Februari/Maart 2021 zullen we een nieuwe intervisie organiseren. Mocht je in de tussentijd nog op zoek zijn naar inspiratie; CMOtalk van Klaas Weima biedt een breed scala aan de meest actuele topics.
Voor nu wensen we je namens Decent hele fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar en mocht je op zoek zijn naar marketing jobs in Amsterdam bekijk dan onze vacatures. We hopen dat 2021 een jaar vol van gezondheid, bijzondere momenten en gesprekken, successen en waardevolle learnings zal zijn.