Home  ›  Blog  ›  Carrièreplanning anno 2025: blijf relevant en vervul je ambities
14 mei 2025

Carrièreplanning anno 2025: blijf relevant en vervul je ambities

De digitale wereld verandert in een exponentiële lijn. Nieuwe technologieën, AI en hypes volgen elkaar op. Skills die je vandaag nodig hebt, kunnen morgen achterhaald zijn. Daarom is het slim om vooruit te kijken: waar wil je over twee, vijf of tien jaar staan?

In deze blog bespreken we hoe je jouw carrièreplanning in 2025 strategisch kunt aanpakken.

 

Carrière in skills, niet in functies 

Er vindt een verschuiving plaats van traditionele functietitels naar skill-based titels. Het gaat om wat jij kunt en waarom dat van meerwaarde is voor een bedrijf. Het is een dynamische markt geworden, wat vraagt om aanpassingsvermogen en brede skillsets. 5 Cruciale soft skills voor succes in IT en Digital Marketing zijn communicatie, probleemoplossend vermogen, teamwork, aanpassingsvermogen en creativiteit.

Een titel moet gericht zijn op jouw meerwaarde en expertise en intussen flexibel blijven voor de snel veranderende arbeidsmarkt. Als je meebeweegt met de nieuwste trends en tools blijf je inzetbaar voor de veranderende eisen.

Blijf competitief door horizontale bewegingen, projectmatig werk en cross-functionele vaardigheden. Daag je skillset uit om je positie in de markt versterken. Zie je carrière als een portfolio in plaats van een ladder. 

 

Investeer in levenslang leren

Om in de snel veranderende arbeidsmarkt relevant te blijven, is mee ontwikkelen essentieel. Een statisch diploma is niet genoeg. Wat zijn jouw vaardigheden? En wat is van meerwaarde om in te ontwikkelen? Denk na over zowel technische als soft skills. Voortdurende bijscholing is vooral nodig voor AI-tools, hyperpersonalisatie, AR of first-party data.

Plan momenten in je agenda, zodat je daadwerkelijk tot ontwikkeling komt. Kies leertrajecten die aansluiten bij jouw behoeften en mogelijkheden, zodat de drempel laag blijft. Je hoeft niet meteen een opleiding van drie maanden te volgen. Begin met 10 minuten per dag lezen over nieuwe trends of volg een masterclass van een uur.

Nieuwe kennis en vaardigheden maken je zelfverzekerder en veerkrachtiger. Je kunt namelijk omgaan met uitdagingen, veranderingen en tegenslagen. Het geeft je een breder perspectief, waardoor je met meer innovatieve ideeën komt. Reflectie op je ontwikkeling maakt je bewuster van je richting en ambities. Dat geeft voldoening en energie.

Welke leertrajecten kan je volgen? In onze nieuwsbrief delen we regelmatig actuele trainingen en cursussen.

Kies jouw niche

Specialiseer je in bijvoorbeeld SEO, social commerce, data-analyse of AI om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Niche Platforms groeien hard. Daarom zoeken bedrijven mensen met specialisatie in platform-specifieke strategieën. Word expert in jouw niche en blijf vervolgens op de hoogte van de nieuwste tools, trends en kennis.

Netwerken: digitaal én offline

De kracht van netwerken blijft onveranderd, maar de manier waarop is veranderd. Online communities op Slack, Discord en LinkedIn zijn net zo waardevol als fysieke meet-ups. Tevens biedt dit je de kans om wereldwijd connecties te maken.

Daarnaast blijft deelname aan (inter)nationale e-commerce events, beurzen en webinars net zo cruciaal. Je bent op de hoogte van de nieuwste trends, technologieën en best practices voordat het publiekelijk bekend is. Daarnaast biedt netwerken kansen voor samenwerkingen, partnerschappen en het vinden van nieuwe carrièrekansen.

Het actief onderhouden van je netwerk vergroot je zichtbaarheid in de sector. Werk daarbij aan je personal branding, zoals mijlpalen en kennis delen op LinkedIn. Leg connecties met professionals die je verder kunnen helpen in je loopbaan.

 

Carrièrestap: wat past bij jouw marketing carrière?

Bij een carrièrestap zijn meerdere opties mogelijk. We onderscheiden 3 fases:

  • Learn; in deze fase ben je zowel inhoudelijk als persoonlijk aan het ontwikkelen met vaak commitment aan een vraagstuk voor langere periode.
  • Earn; in deze fase ga je de opgedane kennis en ontwikkelde eigenschappen consolideren. Bedrijven betalen voor je marktkennis, branche ervaring of functie inhoudelijke ontwikkeling. Dit gaat vaak gepaard met interimmen om het effect te maximaliseren.
  • Return; in deze fase ga je vooral geven. Vanuit een coachende of adviserende rol ga je mensen en bedrijven helpen met opgedane ervaring en kennis.

Bij Decent hanteren wij het 3L model (leuk, leerzaam en lucratief) om te bepalen of een vraagstuk interessant is. In elke fase hebben ze een eigen waarde. Met deze variabelen kun je goed afwegen wat op dit moment het beste past bij jouw carrière.

Houd er rekening mee dat bedrijven in deze onzekere tijden meer sturen op winstgevendheid. Dat betekent dat je als freelancer meer risico loopt om langer op “de bank” te zitten. Weeg daarom af: past dat risico bij mijn persoonlijkheid, of heb ik meer behoefte aan zekerheid? Uiteindelijk bestaan er geen verkeerde keuzes als het gaat om jouw carrière, maar iedere keuze heeft consequenties.

 

De juiste match: werk met bedrijven die bij je passen

Niet alleen bedrijven kiezen kandidaten, jij kiest ook bedrijven. Zoek een werkgever die past bij jouw waarden en manier van werken. Werkgevers die investeren in groei en flexibiliteit bieden en verder kijken dan functietitels of diploma’s, zijn in 2025 de aantrekkelijkste plekken om je loopbaan verder op te bouwen.

Kijk bij een sollicitatiegesprek niet alleen naar de functie, maar ook naar de bedrijfscultuur, groeimogelijkheden en de visie op digital marketing.

Wil je sparren over de volgende stap in je carrière? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij je verder kunnen helpen!

Artikel delen.