Algemene intro
In ons eindejaarsblog blikken we terug op de ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden in 2023 en kijken we naar de uitdagingen en kansen van het komende jaar.
2024 brengt ons een nieuwe regering, verkiezingen in Amerika en hopelijk meer rust op het Europese continent. Apple brengt zijn overpriced XR bril uit en generative AI is een technologisch kantelpunt. Dit is vergelijkbaar met de uitvinding van de micro-processor in 1971, de doorbraak van commercieel internet in de jaren ’90, de start van Hyves en Facebook in 2004 en de eerste iPhone in 2007. Maar eerst, een terugblik op 2023.
2023 was een jaar van opmerkelijke veranderingen voor de Nederlandse economie, met intrigerende vooruitzichten die ons uitdagen om vooruit te kijken naar 2024.
Bedrijven in Nederland stonden voor de uitdaging om zich aan te passen aan de nasleep van de COVID-19-pandemie en de voortdurende digitalisering. Velen investeerden in technologieën zoals kunstmatige intelligentie en automatisering om efficiënter te opereren. Deze investeringen roepen vragen op over de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in het komende jaar en welke nieuwe zakelijke kansen zich zullen voordoen.
In de politieke arena onderging Nederland significante verschuivingen in 2023, met verkiezingen en beleidsaanpassingen die niet onopgemerkt bleven. Discussies over klimaatbeleid, belastinghervormingen en Europese integratie stonden centraal. De vraag is hoe deze politieke manoeuvres het economische landschap in 2024 zullen beïnvloeden.
Ondanks de uitdagingen behaalde de Nederlandse economie in 2023 robuuste groei, met sterke exportprestaties en een groeiende focus op duurzaamheid. Maar inflatie en stijgende kosten deden zich ook gelden. Het handhaven van de delicate balans tussen groei en inflatie zal een sleutelfactor zijn in het komende jaar.
Een nieuwe generatie betrad de arbeidsmarkt in de vorm van millennials en Generation Z, en bracht waarden als duurzaamheid en inclusiviteit met zich mee. De manier waarop deze generaties de bedrijfscultuur en economische besluitvorming in 2024 zullen beïnvloeden, blijft een intrigerende vraag.
Naast deze kernthema’s waren er tal van andere factoren die in 2023 speelden, zoals de opkomst van nieuwe technologieën, veranderingen in de arbeidsmarkt, internationale handelsrelaties en de impact van geopolitieke gebeurtenissen.
2023 bracht een jaar van transformatie en uitdagingen voor Nederland. Terwijl we 2024 zijn ingegaan, blijven er intrigerende vragen en onzekerheden die ons uitdagen om vooruit te kijken naar de toekomst van onze economie. Hoe zullen bedrijven zich blijven aanpassen? Welke politieke beslissingen zullen de economische koers beïnvloeden? Hoe zal de nieuwe generatie bijdragen aan een evoluerend zakelijk landschap? In het komende jaar wachten fascinerende antwoorden op deze vragen en meer, terwijl de economische ontwikkelingen in Nederland zich blijven ontvouwen. Wij vroegen een aantal van onze klanten om hun visie te delen over 2024.
In dit eerste deel zoomen we in op de arbeidsmarkt:
Arbeidsmarkt (Decent en Networklink)
Samen met onze partner Networklink (Gijs Mul) kijken we terug op de arbeidsmarkt. Vanuit vaste werving en selectie zien we een reverse pyramid ontstaan. Hoe hoger in de boom qua vacatures, hoe minder vacatures er lijken te komen/zijn. Daarentegen zien we hoe hoger in de boom, hoe meer kandidaten. Deze krapte zorgt voor een nieuwe dynamiek en komt waarschijnlijk voort uit het feit dat bedrijven in de transitie zitten om van groei gestuurd naar winstgevend gestuurd te gaan. Daardoor is er meer behoefte aan operationele executie en worden strategische vraagstukken door een kleiner management- of directie team onderverdeeld.
Vanuit interim wist Gijs ons te vertellen dat het aantal opdrachten in 2023 ook verder afnam, terwijl er wel meer freelancers kwamen. De lichte groei van na de zomer, bleek helaas van korte duur. Vooral de grote commerciële organisaties zijn voorzichtiger geworden met het inhuren van freelancers. Interimbureaus merken dat er op opdrachten die uitgezet worden heel veel reacties van beschikbare freelancers komen. Opdrachtgevers kunnen zodoende kritisch zijn in hun selectieproces. Voor freelancers in digital marketing en e-commerce wordt het steeds belangrijker om van toegevoegde waarde te zijn, dan het sec vervullen van een vraagstuk.
Wat kunnen de mogelijke redenen zijn voor deze marktontwikkelingen?
Freelance- en uitzendwerk is altijd erg conjunctuurgevoelig. Mensen voelen in hun portemonnee dat het economisch minder gaat. Ze houden de hand op de knip, en dat merken bedrijven nu.
Welke kant de interimmarkt opgaat is dus afhankelijk van de economie en politieke keuzes. Digitalisering gaat door en de ontwikkelingen binnen artificial intelligence versnellen dit. Er zal dus vraag blijven naar vaste en interim digital specialisten en leiders. Voor wat betreft de economische groei, ziet het ernaar uit dat het bbp in 2024 een kleine plus gaat noteren. Ook liggen er kansen binnen de publieke sector m.b.t. digitale projecten. Kortom, naast een uitdagende markt – ook een markt vol kansen!
Bedrijven spelen al een paar jaar met vraagstukken rondom insourcing en outsourcing. Naast interim, vaste werving en selectie, raakt dit ook marketing agencies. Daarom vroegen we Gijs Seubers van Sprints & Sneakers naar zijn outtake op 2024:
Er is letterlijk geen agency meer waar geen ChatGPT gebruikt wordt om het werk beter en sneller te maken. De trend is, en blijft, AI integratie leidt zelfs tot het opzetten van specifieke AI labels. AI is niet alleen een trend, maar een schifting in digitale generaties. Daarom zijn er steeds meer agencies die impact reports delen en zelfs bedrijven helpen met verduurzamen.
Verder zie je dat meer agencies bouwen aan hun eigen merk, in plaats van alleen bouwen aan de partners. Investeringen in eigen marketing nemen toe met een specifieke trend in event organisatie. Met Sprints & Sneakers festival uiteraard als het beste voorbeeld ;).
Specialisten zullen hun borst nat moeten maken met de opkomst van AI omdat het voor iedereen makkelijker wordt om een 7 of een 8 ergens op te scoren. Dit zal bovendien betekenen dat bedrijven het belang van algemene marketing(strategie) weer meer zullen herkennen en benutten. Agencies zullen in de toekomst dus meer services moeten leveren en zich als partner moeten opstellen zodat ze niet vervangen woorden door AI labels en of toepassingen.
In de volgende blogs vragen we bedrijven en partners naar hun terugblik.
Ben jij klaar voor een volgende stap?
Bekijk hier bij welke jobs wij jou kunnen helpen.
Ben jij opzoek naar een digitale specialist?
Vraag hier de brochure aan of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken.