Home  ›  Blog  ›  Krachtig starten: Insourcing vs Outsourcing in digitale marketing

Krachtig starten: Insourcing vs Outsourcing in digitale marketing

De cruciale keuze tussen insourcing en outsourcing speelt een belangrijke rol in de strategieën van hedendaagse e-commercebedrijven. Wat zijn de beste praktijken en hoe beïnvloeden deze keuzes de groei van bedrijven met een sterke marketing- en e-commercefocus?

 

Trends in insourcing en outsourcing bij top e-commercebedrijven

De Twinkle top 250 e-commercebedrijven in Nederland laten een interessante trend zien. Steeds meer grote bedrijven kiezen ervoor om cruciale rollen zoals SEO, SEA, social en/of data-analyse in-house te halen. De beweegredenen hiervoor zijn onder meer de verhoogde controle over merkconsistentie en de integratie van omnichannel strategieën. Ook bij pure players is te zien dat er meer specialisten in huis gehaald worden, omdat de economie zich volatieler gedraagt. Dat maakt dat webshops sneller willen kunnen inspelen op actualiteiten, iets wat met een geoutsourced marketing- en e-commerce-ecosysteem lastiger is.

 

Economische en arbeidsmarkttrends

Recente studies tonen aan dat fluctuaties in de economie grote invloed hebben op de keuze tussen insourcing en outsourcing. Een rapport van Inkoperscafé benadrukt dat tijdens economische neergang bedrijven neigen naar insourcing om kosten te besparen en daarmee meer behoefte ontstaat aan zekerheid en stabiliteit. In tijden van groei gaat de voorkeur uit naar outsourcing om capaciteiten op te bouwen en innovatie te stimuleren en daarmee marktvoordeel te halen.

 

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Impact van insourcing en outsourcing op groei en margeverbetering.

Insourcing kan leiden tot substantiële verbeteringen in productiviteit en efficiëntie, wat cruciaal is voor omzetgroei en margeverbetering. Op het gebied van merkconsistentie weten interne medewerkers vaak beter de beleving terug te laten komen in marketinguitingen omdat zij geconcentreerd op één merk werken. Outsourcing daarentegen kan sneller toegang bieden tot gespecialiseerde vaardigheden en technologieën, wat ook indirect bijdraagt aan groei en winstgevendheid.

Afhankelijk van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt, zijn beide opties aantrekkelijk. Is je organisatie toe aan het professionaliseren van generalisten naar specialisten, dan kan het testen van outsourcing capabilities interessant zijn om een goede businesscase op te bouwen.

 

Aandachtspunten bij insourcing

Bij het opzetten van een intern team is het cruciaal om te investeren in training en ontwikkeling. Ook is het belangrijk om te zorgen voor een sterke leiderschapsstructuur die de nieuwe teams kan integreren en leiden. Om te bepalen welke generalist of specialist het belangrijkst is voor jouw marketingorganisatie om te insourcen, kun je kijken naar het digital maturity niveau van je bedrijf. Gebruiken jullie al langer marketing voor het genereren van verkeer over verschillende kanalen of vormt online een groot deel van de omzet, dan kan het handiger zijn om eerst een specialist in te schakelen. Ben je daarin nog de eerste stappen aan het zetten of is er veel laaghangend fruit? Dan is een generiek profiel meer aan te bevelen.

Daarnaast is het zo dat een generalist goed kan functioneren. Een specialist daarentegen werkt graag in een team en vereist ook een andere aansturing. Als digitale leider is het bij een team van specialisten belangrijk dat jij de synergie tussen de verschillende kanalen bevordert.

 

Aandachtspunten bij outsourcing

Kies zorgvuldig partners die jouw bedrijfswaarden delen en die kunnen meegroeien met jouw ambities. Contractuele afspraken over serviceniveaus en vertrouwelijkheid zijn essentieel om de kwaliteit te waarborgen en bedrijfsrisico’s te minimaliseren. Houd in gedachten dat wanneer een externe partner, zoals een freelancer of marketingbureau, vertrekt, zij de opgedane kennis meenemen. Denk daarom direct bij de onboarding na over hoe je het uitgevoerde werk en de strategie kunt vastleggen, zodat de kennis niet verloren gaat bij een overdracht.

 

Afsluiting

In de huidige snel veranderende markt is de keuze tussen insourcing en outsourcing meer dan een operationele beslissing; het is een strategische zet die de toekomst van een bedrijf kan definiëren. Bedrijven die een hybride constructie van zowel insourcing als outsourcing overwegen, kunnen profiteren van snel ontwikkelende trends.

 

 

Ben jij klaar voor een volgende stap?

Bekijk hier bij welke jobs wij jou kunnen helpen.

 

Ben jij opzoek naar een digitale specialist?

Vraag hier de brochure aan of neem contact op met ons om jouw mogelijkheden te bespreken.

Onze Werkwijze

Bij Decent draait het om de perfecte match die met jouw organisatie meegroeit. Onze mensgerichte aanpak zorgt ervoor dat we de juiste kandidaten vinden die passen bij jouw specifieke behoeften.

Meer weten?

Artikel delen.