Innovatie, uitdagingen en toekomstperspectieven
In een wereld die continu in beweging is en waarin digitalisatie en automatisering een steeds grotere plek innemen, heeft Nederland bewezen het meest vooruitstrevende jongetje van de klas te zijn.
Van een alledaagse, praktische vraag aan Chat GPT als ‘hoeveel zonlicht heeft mijn Monstera nodig?’* tot de overheid die haar belastingprocessen heeft gedigitaliseerd; digitale innovatie is een groot onderdeel van de Nederlandse samenleving.
De opkomst van Artificial Intelligence (A.I voor intimi en voor op feestjes) komt net als alle andere dingen in het leven, met zowel voor- als nadelen.
Zo blijkt uit onderzoek dat A.I borstkanker op scans vaker ontdekt dan radiologen en kan het bovendien de werkdruk van die radiologen verminderen. Fantastisch toch?
En voor de singer-songwriter met een writersblock kan A.I. de co-writer zijn die wél inspiratie heeft.
Maar hoe bepalen we de rechten van artiesten van wie de stijl of stem zijn getransformeerd door A.I. waardoor die songs zo onder een andere naam kunnen worden uitgebracht? En wat zijn de gevolgen voor portretrechten van fotografen wanneer A.I. beelden kan genereren die nauwelijks te onderscheiden zijn van het werk van de bloed, zweet en tranen creatie van de mens? Juist, dat lijkt verdacht veel op ordinaire plagiaat.
Dat vraagt om nieuwe wetgeving en ethische overwegingen om de belangen van zowel de makers als de technologieën te waarborgen.
De invloed van A.I. op Digital Marketing
A.I. zoals Chat GTP zal naar verwachting de rollen van digital marketing specialisten veranderen. Veel routinematige en repetitieve taken kunnen worden geautomatiseerd, waardoor een marketeer net wat meer tijd heeft voor een paar extra tripjes naar de koffieautomaat om bij te kletsen met collega’s. En wellicht ook om zich meer te kunnen richten op strategische beslissingen en creativiteit ;).
De rol van Search Engine Advertising (SEA) in de toekomst staat ter discussie. Terwijl A.I. steeds geavanceerder wordt in het begrijpen van gebruikersintenties, zou SEA kunnen evolueren naar een meer gepersonaliseerde en geautomatiseerde aanpak.
In contentcreatie speelt A.I. nu al een aanzienlijke rol. Voorheen werden teksten uitbesteed, wat duur en tijdrovend was. Nu biedt A.I. nieuwe mogelijkheden voor het maken van efficiënte en hoogwaardige content. Slecht nieuws voor contentschrijvers, goed nieuws voor de portemonnee van veel bedrijven.
Daarnaast kan de opkomst van Virtual Reality (VR) een grote impact hebben op de besluitvorming van consumenten. Op de site van een zekere blauw-gele Zweedse meubelgigant kun je bijvoorbeeld een 360º volledig ingerichte woonkamer zien en is deze zelfs aan te passen naar je eigen voorkeur. Best handig als je een ‘Help, mijn man is klusser’ ervaring wil voorkomen.
De opkomst van A.I. heeft dus een diepgaande invloed op digital marketing. Terwijl deze technologieën routinetaken automatiseren en kostenefficiëntie bevorderen, roepen ze ook vragen op over auteursrechten en juridische en ethische vraagstukken. Tot slot blijven menselijke aspecten zoals intuïtie, empathie en creativiteit van onschatbare waarde en is het aan de mens om de juiste balans te vinden tussen die aspecten en technologische innovatie.
* En dan natuurlijk nog het antwoord waar iedereen op zat te wachten:
Ideaal gezien zou je de Monstera op een locatie moeten plaatsen waar hij licht krijgt zonder directe blootstelling aan de felle middagzon. Te veel direct zonlicht kan de bladeren verbranden of doen vervagen. Een plaats in de buurt van een raam met gordijnen of jaloezieën om het licht te filteren is meestal een goede keuze.